Wednesday, January 26, 2011

ALHAMDULILLAH

alhamdulillah...doa ku termakbul...
smlm aq mnjadi lbih tenang..lpas aq berdoa kepadaNya..
syukur...syukur...syukur..
smlm, wlaupun aq agak pnat..tp alhamdulillah...
aq boleh tenang kan fikiran n hati aq yang x tnang ni....
(cewah)..smlm aq berjalan jer...n sambil2 tu aq berfikir..
aq harap ape yang belaku smlm boleh mnjadi pengalalm untuk diri...dan peringatan kepada ku..
kerana, apabila kita tidak mendapat ketenangan..
dekatkan la diri kita kepadaNya...dah sentiasa redha dan pasrah kepadaNya..
kerana, semua yang berjalan adalah di atas kehendakNya...
kepada orang2 yang aq sayang...
ibu bapaku, adik2 ku...sahabat & teman2 ku...
aq doakan semoga kalian sentiasa bahagia..
just nk bg taw...aq syang gan korang sume...
dan aq nk ucapkan, time kasih kerana telah mmbuat ku bhagia sepanjang bersama dengan kalian...
kepada org yang telah mmbuat aq sakit aty.....
aq xtaw ape salh ku, knapa ko benci sngt2 gan aq....
sampaikan ko hasut kwn baik aq sendiri supaya pulaukan aq....
tp xkesah la..sume tu dah berlalu....aq x akan ungkit & x akan ingt  perkara silam, yg terlalu mnyakit itu...
cukup la Dia jer yang tau..
erm....kata2 ku 
 " jangan di pk kan nsi yang basi smalam..kerana nsi yang skrg lebih elok dari semalm"
huhuhu....

Sunday, January 23, 2011

SERONOK

hye!!! aq nk citer nie...
huhu...
nk taw citer?? erm...mcm mana nk mula erk???
okeyh...aq bru blik dari kursus kat RMC a.k.a
Royal Military College..
bole tahan hebat sekolah tu....yang msuk situ sume budak2 yang result PMR
pling minimum pown dapat 8A..
x sangka dapat kenal gan budak2 pandai cam 2..
dye org ade wat kursus, aq jus jd facilitator jer...
mula 2, rase jangkal la..cz 1st time jd fasi katakan..
tp, aq mmg enjoy la jd fasi kat situ...
budak sume sporting...
lgi pown sume pangkat adik jer..
umur bru 16, tp nmpk comel2 jer..
hohoho....nsib bek pangkat adik...
 klo x dah lama aq takel...
huhu (yela tu, cam berani jer)
tp mmg best la jaga dyeorg...sume berdisiplin n sopan2
nk d jadikan cerita...mmg fun la jaga dyeorg....
huhuhuhu...

Thursday, January 20, 2011

BOSAN

hurm,..ari nie public holiday...
hari thaipusam...sume cuti..mesti ramai yang kluar jlan2 ari nie..
aq nk kluar gak...tp.....
tp rase mals la..
xtaw nk kluar g mna.....
erm.....
owh ye..aq bru tngok citer stairway to heaven...
huhu..best nyer citer tu...
lagi bape episode jer nk abis dah...
sdih la tgok citer tu....
setia giler pkwe dye..
haha...terharu kot...
walaupu pompuan tu dah jd buta...tp dye ttp akan berkhwin gak gan pompuan tu..
ish!! klo la aq kat tmepat pompuan  tu...
terharunyer......
tp itu just citer jer....
klo realitinyer...1001 rsenyer...hoho


Wednesday, January 19, 2011

QUOTES

Every day is a new day..So forget about yesterday and enjoy your day. Love the people in your life, and get rid of the ones that don't make you happy.

I'm stronger because of my hard times, wiser because of my mistakes, happier because of my sad experiences, and smarter because of my moments of confusion

Relationships do not need promises, terms, and conditions. It just needs two wonderful people; one who can trust and one who can understand.

some relationships are like tom and Jerry... they irritate each other... they tease each other.. but they still can't live without each other!

The 3 C's of life: choices, chances and changes ~ You must make a choice to take a chance or your life will never change.


two things to remember:
DON'T make decisions when you're angry
and
DON'T make promises when you're happy

the past should be left in the past, otherwise it can destroy your future. Live life for what tomorrow has to offer, not for what yesterday has taken away.


Life gives answer in 3 ways : " It says YES and gives you what you want, It says NO and gives you something better and It says WAIT and gives you the best

God puts people in your life for a reason, and removes them from your life for a better reason.

life is so confusing... what we want we don't get, what we get we are not satisfied with, what we expect never happens & what we hate generally repeats!

Live for today, love for tomorrow, and laugh at all your yesterdays. Never regret the past, always hope for the future, and cherish every moment you have.


If someone would ask me who i want to be with?
I would simply say,
"someone who can understand that I'm not perfect".

Don't cry over the past, it's gone. Don't stress about the future, it hasn't arrived.  Live in the present and make it beautiful;-)

Life stops when you stop dreaming, hope ends when you stop believing, love ends when you stop caring, friendship ends when you stop sharing.

I'm glad my life isn't perfect, I'm proud that I make mistakes, I'm happy I have my problems in life... It reminds me I'm real, I'm human... I'm me.

..trust is like a mirror - once its broken, its never seen the same again and no matter how hard you try to put it back together, the cracks will always show.


Past is experience, Present is experiment and Future is expectation.
Use your experience in your experiments to achieve your expectations.

note:: just want to mention..i got this quotes from facebook. I just copy n paste..because i like quotes like this. haha

Sunday, January 16, 2011

MISS U

dah pukul 5.44pm...
erm...xtaw nk wa pe dah nie...
xde mood la nk tgok tv, bnyk citer x best la petang2 nie...
miss la gan budak2 house mate aq...
ana, yunk, wanie, suraya and leha...
argh..lama dah x borak face 2 face gan korang..
klo kat umah sewa lu...
klo datang jer time giler....
msti wat permainan
"nobody, nobody"
ingt lagi kenangan 2....
pas tu jap g...ade la yang menjerit...
korang2, dah lama xdngar jeritan korang....
erm....pas2 aq msih ingt lagi....
kita 1 rumah pnah overnite time bulan pose thun lepas...
aq rasa itu la overnite yang pling panjang msanyer ...
mana xnyer...blik umah nk dekat kol 3 pg kan???
mklum la...crik tempt untuk makan untuk bersahur skali...
erm.....tp gambr korang dah bnyk dah ilang...
sbb laptop aq kne format len....
ape2 pown. Gud luck kat korang berlima...
smoga kita akan berjumpa time convo nntik. insyaallah...
miss u all so much!!! haha

Saturday, January 15, 2011

Mengapa membaca al Qur’an ketika kita tak mengerti artinya?

Baru saja saya membaca sebuah tulisan pada secarik kertas yang tertempel pada dinding kantor teman saya. Sebuah tulisan tua dari internet. Mungkin sebagian pengunjung sudah pernah membacanya, namun merupakan temuan baru bagi saya. Judulnya adalah: Why do we read quran, even when we do not understand even a single arabic word? Sebuah tulisan indah yang amat menyentuh hati yang saya coba terjemahkan dengan judul di atas: Mengapa membaca al Qur’an ketika kita tak mengerti artinya?
Alkisah, hiduplah seorang muslim tua bersama seorang cucunya di sebuah pegunungan di bagian timur Kentucky, Amerika. Sang kakek biasa membaca Qur’an selepas sholat shubuh setiap hari. Sang cucu berusaha meniru setiap tingkah laku kakeknya.
Suatu hari, ia bertanya: “Kek! Aku berusaha membaca Qur’an seperti dirimu tetapi aku tidak mengertiisinya. Jikapun ada sedikit yang kupahami, ia akan terlupakan setiap kali aku menutup kitab itu. Lalu, apa gunanya aku membacanya?”
Dengan perlahan sang kakek membalikkan badan dan berhenti dari memasukkan batu bara ke dalam tungku pemasak. Ia menjawab: “Ambillah keranjang ini, bawalah ke sungai di bawah sana dan bawakan untukku sekeranjang air!”
Sang cucu membawa keranjang hitam penuh jelaga batu bara tersebut ke sungai dan mengambil air. Namun air itu telah habis menetes sebelum sampai ke rumah. Sang kakek tertawa dan meminta sang cucu agar mencobanya sekali lagi: “Mungkin engkau harus lebih cepat membawa airnya kemari.”
Sang cucu berusaha berlari, namun tetap saja air itu lebih cepat keluar dari keranjang sebelum sampai ke rumah. Dengan terengah-engah ia pun mengatakan kepada sang kakek bahwa tidak mungkin mengambil air dengan keranjang. Sebagai gantinya ia akan mengambil air dengan ember.
“Aku tidak perlu satu ember air, yang kuinginkan adalah sekeranjang air!” jawab sang kakek. “Kau saja yang kurang berusaha lebih keras,” timpal sang kakek sambil menyuruhnya mengambil air sekali lagi. Sang kakek pun pergi ke luar rumah untuk melihat usaha sang cucu.
Kali ini sang cucu sangat yakin bahwa tidak mungkin membawa air menggunakan keranjang. Namun ia berusaha memperlihatkan kepada sang kakek bahwa secepat apapun ia berlari, air itu akan habis keluar dari keranjang sebelum ia sampai ke rumah. Kejadian yang sama berulang. Sang cucu sampai kepada kakeknya dengan keranjang kosong. “Lihatlah Kek! Tidak ada gunanya membawa air dengan keranjang.” katanya.
“Jadi, kau pikir tidak ada gunanya?”, sang kakek balik bertanya. “Lihatlah keranjang itu!” pinta sang kakek.
Ketika sang cucu memperhatikan keranjang itu sadarlah ia bahwa kini keranjang hitam itu telah bersihdari jelaga, baik bagian luar maupun dalamnya, dan terlihat seperti keranjang baru.
“Cucuku, demikianlah yang terjadi ketika engkau membaca al Qur’an. Engkau mungkin tidak mengerti atau tidak bisa mengingat apa yang engkau baca darinya. Namun ketika engkau membacanya, engkau akan dibersihkan dan mengalami perubahan, luar maupun dalam. Itulah kekuasaan dan nikmat Allah kepada kita!”

KATA MUTIARA

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setetes 
embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan 
menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus, tumbuhlah oleh karena embun itu 
kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi 
jika ia jatuh kepada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan,
setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.
::HAMKA::

Aku tertawa (heran) kepada orang yang mengejar-ngejar (cinta) dunia padahal kematian terus mengincarnya, dan kepada orang yang melalaikan kematian padahal maut tak pernah lalai terhadapnya, dan kepada orang yang tertawa lebar sepenuh mulutnya padahal tidak tahu apakah Tuhannya ridha atau murka terhadapnya.
::Salman al Farisi (Az Zuhd, Imam Ahmad)::

Sesungguhnya apabila badan sakit maka makan dan minum sulit untuk tertelan, istirahat 
dan tidur juga tidak nyaman. Demikian pula hati apabila telah terbelenggu dengan cinta 
dunia maka nasehat susah untuk memasukinya.
::Malik bin Dinar (Hilyatul Auliyaa’)::

Tanda cinta kepada Allah adalah banyak mengingat (menyebut) Nya, karena tidaklah engkau menyukai sesuatu kecuali engkau akan banyak mengingatnya.
::Ar Rabi’ bin Anas (Jami’ al ulum wal Hikam, Ibnu Rajab)::

Engkau berbuat durhaka kepada Allah, padahal engkau mengaku cinta kepada-Nya? Sungguh aneh keadaan seperti ini. Andai kecintaanmu itu tulus, tentu engkau akan taat kepada-Nya. Karena sesungguhnya, orang yang mencintai itu tentu selalu taat kepada yang ia cintai.
::A’idh Al-Qorni::

Cintailah kekasihmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi kekasihmu.
::Ali bin Abi Thalib::

:::: Demikianlah beberapa kutipan dari sedikit tokoh-tokoh islam yang semoga bisa kita ambil hikmahnya.


BLOG BARU

hoho...blog nie aq br buat..
nie blog yang kali ke-2 aq wat..
erm...nma blog bru aq
"SERUNAI KU"
haha...oke ke???
tp bagi oke jer...
sbb sbut nma serunai nie berulang kali
mcm best la pulak bunyi nyer..
nama "SERUNAI" nie adalh ilham dari seorang
teman ku...hoho
nk taw spe?? ade la...
blom masanyer untuk di beritahu...haha
oke la, aq nk out lu...
nk tdo...
pnat jugak dok meng-edit blog yer...
papai...gud 9t!!!
haha... =)