Pages

Saturday, April 16, 2011

DONUT PERTAMA AKU....

wah..hehe..sukenyer aku hari nie..mana x nyer...first time buat donut menjadi kot. 
alhamdulillah...=) wee~~ mula2 nak buat tu tawakal jer la...
huh..xsangka pulak menjadi...alhamdulillah sekali lagi.....happy nyer rini...my donut menjadi tuh!! huhu


Ini la hasil donut aku yang aku buat pagi tadi...donut nie aku dapat makan satu stengah jer...
yang lain sume adik2 aku yang makan...alhamdulillah bole tahan rasenyer....(puji diri sendiri la pulak)

:: Resepi donut...
  • 1kg tepung gandum 
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 1 paket yis 
  • 1 1/2 mug air suam
  • 1 sudu kecil gula
  • 5 sudu besar planta/majerin
  • 1 sudu besar kentang lecek
  • gula aicing 
cara membuat::
  • bancuh yis dengan air suam dan gula, kacau sampai berbuih dan ketepikan sebentar hingga yis mengembang.
  • gaul tepung gandum, susu tepung, kentang lecek dan planta/majerin hingga berderai (jadi ala2 breadcrumbs) 
  • masukkan bancuhan yis tadi.
  • gaul uli hingga sebati, mula2 adunan akan melekat sikit kat tangan, tapi terus menguli hingga tidak melekat lagi.
  • biarkan doh naik sebentar baru canai untuk di tekap gune acuan donut/ buat secara manual pon bole.
  • biar naik lagi then bru goreng...

No comments:

Post a Comment

thank you...i really appreciated your comment... :)