Pages

Sunday, July 3, 2011

SAKIT

urm...hari nie tetiber jer rase terfikir tentang sakit....ape yang korang fikir about sakit?? hehehe....
SAKIT? apa yang aku bace dari buku2...sakit itu normal. klo sseorang tu x sakit dia bukan seorg yg normal...bersyukurla kepada org yg pernah merasa sakit....ssungguhnya Allah swt itu menciptakan perasaan sakit itu kerana ada sebab dan hikmahnya....dengan adanya perasaan sakit, kita bole merasa ape yang org lain rase..korang try bayangkan....klo sseorang itu tak pernah ada perasaan sakit...apa akan terjadi pada diri nya? adakah dia bahagia...kerana walaupun tangan terpotong mereka still xde perasaan sakit....owh yer, aku pernah bace 1 buku nie...ada seorang budak yang dilahirkan tanpa perasaan sakit..sehinggakan budak itu sanggup mencederakan diri sendiri dengan giginya kerana tiada perasaan sakit pada dirinya..sehinggakan kedua org tuanya terpaksa mencabut gigi2 nya supaya tidak lagi mencederakan/ membahayakan dirinya  dirinya sendiri...

"SAKITNYA!!!" itu la ungkapan yang selalu kita ungkapkan apabila merasa 1 kesakitan....sebahagian org, xsuke merasa sakit....mereka akan mmpersoalkan apabila mereka di timpa kesakitan...ayat yang selalu keluar dari mereka..."kenapa aku sakit?". "kenapa mesti aku yang sakit?", "aku xnk sakit..aku nk baik selalu".....subhanallah, alangkan indahnya klo kita tahu hikmah di sebalik sakit itu...setiap yang belaku itu, tidak ada yang namanya "kebetulan" itu la yang aku bace dalam sebuah buku....semua yang berlaku pada diri kita adalah takdir....

aku pernah merasa sakit...ya Allah, sakit sangat-sangat. hampir setiap hari aku menangis kerana di sakiti oleh sseorang...sakit hati aku nie, hanya Allah sahaja yang tahu...waktu aku sakit tu, aku memang down gila2..dalam class pon asyik pk benda tu jer sampai xbole focus ape yang aku belajar. Tapi bila aku fikir2 balik sekarang nie...aku ingin mengucapkan terima kasih kepada org yang telah menyakiti hati aku. klo dia tak sakiti hati aku dulu, aku xjadi seperti sekarang...(nak tau ape yang aku jd sekarang?? hehehe rahsia lorh). walaupun kejadian itu amat perit dan pahit, aku terpaksa laluinya walaupun aku tak nak..hanya 1 jer yang perlu kita fikir waktu kita dalam kesakitan...YAKINLAH BAHAWA ALLAH SWT AKAN SENTIASA BERSAMA HAMBANYA...yakin la padaNya bahawa di akan sentiasa ada untuk mmbantu kita...sesungguhnya kita adalah hambaNya dan Dia adalah tuhan kita..iaitu Allah swt yang SATU!!!...

Sekurangnya apabila kita sakit kita akan ingat pada Allah...walaupun dalam keadaan sakit, daripada kita xingat langsung?? sekurangnya kita tahu...Allah itu maha kuasa...aku pernah mngeluh waktu aku sakit...aku ckp kat bapak aku...
"bapak,kakak rase mcm nak sakit la.."
bpk aku jawabla "bagusla kalau sakit"...
aku.."kenapa pulak"
bapk aku jwab "bgus la, sekurgnya bila sakit kau ingt tuhan.."
sentap aku masa dengar bapk aku jwp mcm tu.... hehehe...

amik dari cik google
p/s: ini hanya pendapat dan pandangan aku tentang sakit....klo ade yg tersalah tu, mintak tunjuk ajar.... =)

2 comments:

  1. heheh... itulah kita kan..
    bila sakit, baru nk ingat Allah..
    bila sihat, enjoy lupa diri..
    teruknya kita..

    ReplyDelete
  2. huhu..tu la namanyer manusia....
    erm...dan itu tandanyer kita kene banyak muhasabah diri... =)

    ReplyDelete

thank you...i really appreciated your comment... :)