Tuesday, February 28, 2012

MUSIBAH

Assalamualaikum reader...agak lama jugak tak update this blog. hehe. hopefully kepada pembaca blog ini, sentiasa dalam keadaaan yang baik2 dan sentiasa dalam lindunganNya amin allahumma amin. Tonight i feel like to share about "MUSIBAH" dengan kata lain, ujian dari yang maha Esa. hurm....rasanya sume makhluk di muka bumi ini pernah tetimpa musibah. Kemarin aku tgok citer Dari sujud ke sujud, dalam cerita tu...perbincangan antara guru dan pelajar sangat menarik perhatian aku dan tajuk perbincangan mereka adalah tentang musibah..

Apa yang aku dapat dari perbincangan cerita itu adalah, pada pendapat aku sendiri.. musibah yang Allah berikan kepada diri kita adalah ujian dan didikan secara langsung dari Allah swt untuk hamba2nya di muka bumi ini. "Sesungguhya musibah ataupun ujian yang tertimpa oleh hambaNya adalah sesuai dengan kemampuannya" itu lah ayat yang selalu aku dengar dan tidak dapat dinafikan lagi, sesungguhnya ia benar, kerana  Allah swt tidak akan membebankan hamba2nya dan sesungguhnya Allah itu maha penyanyang lagi maha mengasihi. Kita yang masih hidup di dunia ini adalah dari kasih sayangNya. Hanya dengan SABAR kita boleh mengatasi ujian2 dariNya. Dan Dia lebih mengetahui apa yang tidak kita ketahui...
gambar dari seorang teman =)



Firman Allah  swt:
Ertinya: " Dan sesungguhnya Kami benar2 akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang2 yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar kami menguji hal ehwal kamu".
(Muhammad: 31)

Dan firman Allah yang bermaksud:
"Hai orang2 yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar".
(Al-Baqarah: 153)

SABAR...itu la kata2 yang selalu kita dengar dari orang2di luar sana maupun dari nasihat seseorang. Yer, sabar itu sangat mudah di ungkapkan dan aku sendiri mengakuinya. Tapi apa kan daya, kita hanya hambaNya, dan ujian2 itu semua juga adalah dariNya, maka kita harusla serahkan dan pasrahkan segalanya padaNya dan  hanya itu jer la yang mmpu kita lakukan apabila ada ujian2 yang menimpa diri kita.

Allah swt berfirman:
"Dan apabila engkau bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang2 yang sabar"


Anas bin Malik r.a berkata: telah bersabda Rasulullah saw: pada hari kiamat nanti akan disediakan timbangan, maka datang para ahli solat, maka pahala mereka diberi dan setelah di timbang lalu datang orang ahli puasa, maka pahalanya diberi setelah ditimbang, lalu datang ahli sedekah, maka pahalanya diberi dengan cara ditimbang, lalu datang orang yg mengerjakan ibadah haji, lalu pahalnya diberi juga dengan ditimbang, lalu datang pula orang2 yang pernah ditimpa musibah, maka pahala untuk mereka tanpa dihitung. Lalu rasulullah saw membaca firman Allah swt:

Ertinya: "Sesungguhnya Allah akan memberikan pahala kepada orang2 yang sabar tanpa dihitung".
(Az-Zumar: 10)


p/s hadis dan firman Allah diatas di ambil dari Nurjeehan. semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua...insyaallah 

No comments:

Post a Comment

thank you...i really appreciated your comment... :)